• Georgian Godeanu

Află ce înseamnă transformarea digitală și cum îți poate revoluționa afacerea

Actualizată în: Mai 7

Trăim într-o societate hipertehnologizată, în care afacerile s-au diversificat, concurența a crescut și s-a nuanțat, iar instrumentele digitale constituie o parte importantă a vieții de zi cu zi, atât în sfera profesională, cât și în cea personală. În acest context, succesul fiecărui individ și al fiecărei companii depinde în mare măsură de capacitatea de adaptare la schimbare.



Impactul industriei IT asupra noastră este incontestabil și se află într-o continuă expansiune. Indiferent de domeniul de activitate, integrarea tehnologiei a devenit o etapă necesară și inevitabilă. Pandemia din ultimul an a determinat o transformare digitală generalizată, pe care instituțiile de stat și mai ales companiile private au fost forțate să o realizeze în timp record, pentru a evita un blocaj fatal.


Dar ce înseamnă cu adevărat transformarea digitală și de ce nu mai poate fi ea amânată?


Transformarea digitală este un proces complex de reinventare, ce presupune valorificarea noilor tehnologii pentru a îmbunătăți activitatea unei firme sub toate aspectele. Acest proces antrenează o schimbare majoră de perspectivă și se reflectă asupra întregii culturi organizaționale.


Transformarea digitală creează o punte de legătură între produsele sau serviciile pe care le oferi, angajații care le dezvoltă și clienții pentru care lucrezi. Pe scurt, intenția principală care stă la baza transformării digitale este de a face lucrurile cât mai bine cu putință, atât pentru angajați, cât și pentru clienți.


Față de simpla digitalizare prin care se optimizează procesele, transformarea digitală nu se rezumă la a realiza munca mai rapid, ci înseamnă să folosești resursele pe care le oferă tehnologia în moduri noi, ingenioase și potrivite cu specificul afacerii tale. Cu alte cuvinte, transformarea digitală este despre personalizarea unui produs sau serviciu, astfel încât clientul tău să beneficieze la maximum de experiența de cumpărare.


Un exemplu actual și relevant în acest sens îl oferă Netflix. Popularitatea de care platforma se bucură la nivel internațional ilustrează efectele spectaculoase ale transformării digitale. Practic, este vorba de trecerea de la serviciul clasic de închiriere de filme, la o bibliotecă online de filme și programe tv, disponibilă pe device-urile personale și care oferă, în plus, recomandări utile și review-uri corelate cu preferințele utilizatorilor. Prin mecanismul pus la punct, Netflix reușește să răspundă celor mai variate așteptări ale clientilor. Și ce poate fi mai valoros pentru o companie?


Dacă modelul de succes oferit de Netflix ți-a atras atenția și ești tentat să faci și tu un pas în direcția transformării digitale, este bine să fii atent la anumite semne care arată că afacerea ta are și ea nevoie de o asemenea schimbare. Iată câteva semnale de alarmă care ar trebui să te convingă de oportunitatea unei strategii de transformare digitală:

  • Mijloacele tale de promovare de până acum nu mai funcționează, iar referințele pe care le obții aduc din ce în ce mai puțini clienți, deși faci eforturi să menții standardele de calitate

  • Echipa ta se plânge că instrumentele folosite în mod curent sunt greoaie și consumatoare de timp, ceea ce conduce la întârzieri sau chiar greșeli în activitate

  • Observi din ce în ce mai des că apar dificultăți de comunicare între angajați și/sau între compartimentele firmei, ceea ce alterează atmosfera și relațiile din interiorul echipei

În momentul în care te confrunți cu probleme precum cele menționate mai sus,

transformarea digitală este soluția optimă, deoarece te ajută să te promovezi în fața unui public mai mare și mai relevant, să obții referințe care circulă mult mai ușor în mediul online, să găsești aplicații mai prietenoase pentru gestionarea eficientă a activităților specifice și să faci informațiile din cadrul afacerii tale mult mai accesibile tuturor membrilor echipei.


Decizia de a face transformarea digitală a companiei tale reflectă, în primul rând, preocuparea față de parcursul proiectelor tale, precum și flexibilitate în gândire – o trăsătură definitorie în mediul antreprenorial. Ea arată, de asemenea, disponibilitatea de a crește, pentru că transformarea digitală oferă chiar și firmelor mici șansa de a se dezvolta exponențial. Nu în ultimul rând, adoptarea unei strategii de transformare digitală arată că ești conștient de potențialul uriaș al tehnologiei. Ea oferă avantaje vizate în orice business, precum:

  • Automatizarea interacțiunii cu clienții, prin integrarea rețelelor sociale în demersurile de marketing și, implicit, găsirea unui număr semnificativ mai mare de clienți, într-un timp mai scurt

  • Reducerea costurilor alocate promovării prin renunțarea la metodele clasice care presupun producerea, multiplicarea și distribuirea de materiale tipărite

  • Eliminarea cheltuielilor cu menținerea unui sediu, în cazul firmelor care pot activa exclusiv online și care se pot concentra strict pe dezvoltarea și întreținerea unui site


Așadar, transformarea digitală constă în reconfigurarea întregii afaceri și în introducerea

unui mindset diferit. Este o modalitate prin care antreprenorul își schimbă optica asupra business-ului său, reconsideră înțelesul tradițional al ideii de echipă sau departament și rafinează procesul de găsire a clienților, renunțând la principiul depășit conform căruia aștepti clientul să te găsească. Prin intermediul transformării digitale este consolidată o atitudine proactivă din partea antreprenorilor care înțeleg că este de preferat să fii tu cel care găsește clientul și nu unul oarecare, ci pe acela căruia i se potrivesc cel mai bine produsele și serviciile pe care le oferi. O realitate de care trebuie ținut cont este și faptul că piața a devenit din ce în ce mai sofisticată. În prezent, chiar clienții sunt cei care exercită o presiune importantă în direcția transformării digitale, pentru că au acces la dispozitive mobile, sunt conectați permanent la rețelele sociale și de aceea se așteaptă ca afacerile să facă un efort de adaptare la rândul lor.


Poate că experiențele proprii pe care le-ai avut până acum din postura de client sau din cea de antreprenor te-au convins deja că este momentul să recurgi la transformarea digitală a firmei tale. Te sperie consturile pe care le-ar putea implica acest proces? Ei bine, află că perpetuarea vechiului model de business care oricum nu îți mai aduce rezultatele dorite este cu siguranță mai păguboasă decât o investiție smart, cum este cea în transformarea digitală.


Dacă ai nevoie de ajutor, echipa noastră este aici pentru a te ghida în tot acest proces.

72 afișare0 comentariu